نظام ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت فراورده‌های سلامت‌محور TTAC

طرح کنترل اصالت کالا از یک دهه پیش باهدف کنترل سازمان‌های سلامت‌محور بر کیفیت محصولات وارداتی آغاز شد تا بتواند بر کیفیت و سلامت اقلام بهداشتی ، آرایشی و داروئی وارداتی، در جهت حفظ حقوق شهروندان نظارت داشته باشد. در آن سال‌ها حمایت کافی از این طرح نگردید و با جدیت ادامه نیافت ولی از سال 1393 با حمایت مناسب دولت، طرح کنترل اصالت کالا با تحولی مناسب دوباره آغاز گردیده و پس از ساماندهی واردات این‌گونه اقلام، به سراغ بخش تولید رفته، تا با حمایت از تولیدکنندگان مطرح و باکیفیت شرایط را برای تولیدات زیرزمینی و تقلبی سخت و آن‌ها را از گردونه بازار حذف کند.

دلایل نیاز به طرح کنترل اصالت کالا:

امروزه سلامت بزرگ‌ترین دغدغه جوامع پیشرفته و توسعه‌یافته می‌باشد. با توجه به مصرف بالای دارو و مواد آرایشی- بهداشتی در کشورمان این حوزه به یکی از بسترهای جذاب برای سوداگران و قاچاقچیان تبدیل‌شده است. برچسب اصالت و سلامت کالا به‌عنوان یکی از مهم‌ترین روش‌هایی است که در صورت استفاده صحیح از آن می‌توان از سالم بودن مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی مطمئن شد و فرآورده‌های سلامت‌محور وارداتی و همچنین تولید داخل را که فاقد این برچسب اصالت کالا و یا شناسه رهگیری و ردیابی به‌عنوان کالای غیرمجاز در سطح عرضه محسوب نمود.

لازم است بدانیم که برچسب اصالت کالا صرفاً یک هولوگرام تبلیغی نیست. مصرف‌کنندگان که آخرین زنجیره چرخه تولید یا واردات هستند می‌توانند با استفاده از کدهای مندرج بر روی برچسب اصالت کالا نسبت به انجام استعلام از طریق طرق مختلف از قبیل پیامک، تلفن گویا و… اقدام نموده و پس از دریافت نتیجه و تطبیق آن با مندرجات روی کالا از سلامت محصول اطمینان یابند.

اهداف طرح کنترل اصالت کالا

1- ايجاد شناسنامه الکترونيک متضمن کليه تراکنش‌های انجام‌شده جهت تک‌تک اقلام مطرح

2- حمایت از واردکنندگان و نمایندگی‌های مجاز

3- ايجاد امکان ردگيري و رديابي جزئیات و مشخصات محصولات توسط صاحبان برند و کالا

4- پیشگیری از گرم شدن بازار قاچاق و حفظ منافع نظام

5- ايجاد امکان کنترل اصالت محصولات مصرفي توسط مصرف‌کننده

6- ایجاد فضای امن و مطمئن جهت مصرف فراورده‌های وارداتی

7- معرفی و شناساندن محصولات و برندهای داراي هويت و پروانه بهداشتی به مصرف‌کننده

8- ايجاد زیرساخت اطلاعاتي جهت کنترل وضعيت محصولات غیرقانونی و قاچاق

9- حفظ و ارتقاء سطح سلامت مردم

10- حمایت از کار و سرمایه ایرانی و تولیدکنندگان داخلی

مشخصات برچسب اصالت و سلامت کالا

شناسه رهگیری: کد 20 رقمی UID همان شناسه رهگیری و منحصربه‌فرد و غیرتکراری می‌باشد که برای بررسی آن می‌توان کد مذکور را از طریق وب‌سایت www.ttac.ir کنترل نمود.

سری ساخت محصول: کد LOT موجود در برچسب اصالت کالا همان شماره سری ساخت می‌باشد که کد مذکور می‌بایست با شماره سری ساخت حک‌شده بر روی بسته‌بندی کالا یکسان باشد.

تاریخ انقضاء: EXP همان تاریخ انقضای کالا می‌باشد که تاریخ مذکور می‌بایست با تاریخ انقضای حک‌شده بر روی بسته‌بندی کالا یکسان باشد.

شماره تجاری فرآورده: کد GTIN همان شماره تجاری فرآورده می‌باشد که برای بررسی آن می‌بایست کد مذکور با اعداد مندرج در زیر بارکد حک‌شده روی کالا برابر باشد و دارای طول ثابت 14-16 رقم می‌باشد.

پیچیدگی‌های موجود در طراحی برچسب اصالت کالا تضمینی است بر جلوگیری از بروز اشتباهاتی که می‌تواند به کیفیت این طرح خدشه‌ای وارد کند

شرکت افشان نگار آریا

شرکت افشان نگار آریا به‌عنوان یکی از شرکت‌های فعال درزمینهٔ تهیه، طراحی و ساخت سیستم‌های چاپ، کدگذاری و ویژن خلأ موجود درزمینهٔ سیستم‌های موردنیاز این طرح اصالت کالا در شرکت‌های هدف این طرح را حس کرده و با اتکا به تجربه و دانش متخصصین دانش‌آموخته خود درزمینهٔ های الکترونیک، رایانه، مکانیک و پنوماتیک اقدام به طراحی سیستم‌های منعطف و پایدار برای پیشبرد این طرح مهم و ملی نموده است.

سیستم‌های موردنیاز این طرح باید دارای توانایی پردازش و انجام مراحلی به شرح ذیل باشند:

1- ساخت کد بر اساس تعرفه‌های سازمان (UID)

2-  ارسال کد ساخته‌شده برای چاپ.

3-  چاپ کد مربعی (به‌اصطلاح بارکد 2 بعدی) به همراه درج اطلاعات به‌صورت قابل‌خواندن.

4-  اسکن کد مربعی (به‌اصطلاح بارکد 2 بعدی) و نوشتارهای درج‌شده.

5- تشخیص صحت اطلاعات مندرج.

6-  خارج نمودن محصول در صورت داشتن چاپ نامناسب و یا غیر از اطلاعات مربوطه.

7-  نگهداری کد و اطلاعات بسته‌های سالم در فایل مدنظر سازمان (XML) و کامل قابل ردگیری.

8- تولید کد در لحظه پالس و تحویل فایل XML کمتر از 11 ثانیه.

شرح عملکرد دستگاه افشان فارما:

در ابتدا محصول تولیدشده در جعبه به اولین حسگر دستگاه می‌رسد و در همین لحظه فرمان ساخت کد مربوطه صادر می‌شود، پس از ایجاد کد توسط نرم‌افزار تولیدکننده کد، (ایجاد کد بر طبق تعاریف وزارت بهداشت و خودکار می‌باشد) کد ایجادشده برای چاپ به هد چاپگر ارسال می‌شود، چاپگر محتویات کد را علاوه بر چاپ، تحت ساختار GS 1 تبدیل به بارکد 2 بعدی کرده و آن را نیز درج می‌کند. سپس جعبه وارد بخش اسکن شده و در این قسمت دستگاه کدهای چاپ‌شده و کد دیتاماتریکس را اسکن و در صورت صحیح بودن محتویات بارکد 2 بعدی و همچنین سالمت کیفیت چاپ، فرمان نگهداری کد را در نرم‌افزار می‌دهد و در غیر این صورت فرمان حذف کد از ریشه نرم‌افزار سازنده کد و نیز فرمان خروج محصول مشکل‌دار از خط تولید را هم‌زمان صادر می‌کند. شایان‌ذکر است که توان تجمیع دستگاه تا 5 جعبه در ثانیه می‌باشد.

درنهایت جعبه تولیدشده در صورت صحت اطلاعات درج‌شده وارد مراحل بعدی پردازش از قبیل بسته بندی، انبارداری و توزیع می‌شود.